Home Анализи Казуса с рухналия мост “Моранди” над река Полчевера, Италия

Казуса с рухналия мост “Моранди” над река Полчевера, Италия

Презентация на проф. д-р инж. Илия Иванчев

Интригуващия случай с моста „Моранди“ в Генуа, трагично рухнал на 14 август 2018 год., разгледа в специален доклад проф. д-р инж. Илия Иванчев, по време на тазгодишното издание на „Вечер на мостовете“, организирано от Катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ в УАСГ. Събитието се проведе при широк интерес на 04.12.2018г.  и събра на едно място представители на академичната общност, студенти, практикуващи проектанти, архитекти и инженери.

Мостът, намиращ се над р. Полчевера, е проектиран от проф. Рикардо Моранди и е построен в периода 1963 – 1967 г.  Проф. Иванчев направи общ преглед на проектирането и изграждането на моста и разясни какво е било състоянието на конструкцията през цялата ѝ експлоатация. Корозията по бетонните повърхности на съоръжението се появява още през 70-те години на миналия век. Въпреки че дефектите са забелязани от локалната пътна администрация и от самия проф. Моранди, не са предприети мерки. Завишеното съдържание на солите във въздуха в района (поради близостта на морето) и местното промишлено замърсяване също оказват неблагоприятно въздействие. През годините е била извършвана рехабилитация на прилежащата пътна част към съоръжението. През 90-те години са подсилени частично някои от вантите на съоръжението – с външна напрягаща армировка. През 2015-2016 г. са извършени ремонтни дейности на 60 от гредите на моста.

Още през 2006 г. водещи експерти алармират, че е нужно конструкцията на моста да бъде подменена. Специалисти от световна величина, като испанският архитект Сантяго Калатрава, предлагат да бъде построен стоманен мост. Институциите в Италия обаче не се съгласяват трафикът по съществуващия мост да бъде прекъснат и отхвърлят идеята за изграждане на нова конструкция. През есента на 2017 г. проф. Кармело Джентиле от Миланския политехнически университет извършва експертиза на динамичните характеристики на елементите. Заключението му е, че собствената честота на две от вантите при опора № 9, е показател за увредеността им. Препоръчва поставянето на сензори за следене поведението на моста, както и извършване на ремонтни дейности. През май 2018 г. е обявен търг за рехабилитация на съоръжението, а планираният срок за завършването е юни 2019 г.

Проф. Иванчев нагледно обясни възможните модели на разрушение на моста – при различна последователност на отказа на вантите. Независимо от това обаче е ясна точната причина за срутването, така както я дефинира Андрю Херман от „Американската асоциация на строителните инженери“, а именно: една ванта се къса и това води до разрушаване на цялата конструкция. Презентаторът обърна внимание и на мнение на експерт в областта, според което мостът не притежава „конструктивна здравина“ (structural robustness) или, както се казва, не е „изостатичен“, защото няма възможност за преразпределение на усилията.

Проф. Иванчев сравни конструкцията на моста над р. Полчевера с обичайните вантови конструкции и направи интересен преглед на дефекти, появили се при други мостове по системата „Моранди“. В заключение той акцентира върху характеристики като дълготрайността и корозията на бетона, стоманобетона и предварително напрегнатия бетон. Поуките от трагедията с моста „Моранди“ сочат и нуждата от:

–  регулярно и ефективно поддържане на мостовете,

– целесъобразния избор на системата на съоръжението, за да се запази целостта му при случайни и непредвидими обстоятелства.