Home Водещи Новини Нова технология за тунелно строителство е ключът към успеха на Мъск и...

Нова технология за тунелно строителство е ключът към успеха на Мъск и неговата Boring Company

За да реши проблема с разрушаването на духа на градовете, пътищата трябва да бъдат 3D (триизмерни), което означава или летящи коли или тунели. За разлика от летящите коли, тунелите са устойчиви на атмосферни влияния, не са видими и няма да паднат на главата ви (най-грубо сравнено в смисъла на летящите коли). Голяма мрежа от тунели на много нива дълбоко би спомогнала за облекчаване на задръстванията във всеки град, без значение колко голям е той (просто продължавайте да добавяте нива). Ключът към тази работа е увеличаването на скоростта на пробиване на тунелите и намаляването на разходите с коефициент 10 или повече – това е целта на The Boring Company, създадена от Мъск. Бързото копаене и тунелите с ниска цена биха направили подземния транспорт жизнеспособен и ще позволят бързо преминаване през гъсто населените региони, което ще позволи пропътуването на големи разстояния за малко време.

Защо тунели?

За да се облекчи движението в градовете, транспортните артерии, трябва да се разширят в три измерения. Една от възможностите е коридорите да се развият във височина на база на летящи превозни средства (дронове – за които вече писахме в ТСИ по-рано този месец). Въпреки това, летящите превозни средства имат проблеми с времето за летене, шума и като цяло повишават нивото на тревожност на тези под тях. Другата възможност е да „слезем“ под земята и да изградим транспортните артерии в тунели.

Ползите  за това са:

  • Няма практически ограничение за това колко нива тунели могат да бъдат построени над/под друг, така че всяко ниво може да бъде решено.
  • Тунелите са устойчиви на атмосферни влияния.
  • Строителството и експлоатацията на тунелите са тихи и невидими за всеки, който е на повърхността.
  • Тунелите не разделят общностите с алеи и бариери.

Защо това не е станало по-рано?

Понастоящем тунелите са изключително скъпи съоръжения, като някои проекти струват до 1 милиард долара на километър. За да е рентабилно изграждането на тунелна мрежа, разходите за пробиване трябва да бъдат намалени поне 10 пъти, а скоростта на пробиване – да се увеличи 10 пъти.

Как Мъск намалява разходите за пробиване?

Inside Tunnel.JPG

Първо, намалява се диаметърът на тунела. Настоящите норми за тунели с една лента дефинират стандартно сечение с ширина около 6 метра. С помощта на електрическите и автономни автомобили с направляващи колела, диаметърът може да бъде намален до по-малко от 3 метра. Намаляването на диаметъра наполовина намалява разходите за пробиване с около 3-4 пъти.

Второ, работи се за значително увеличаване на скоростта на тунелопробивната машина (TBM). ТБМ са меко казано бавни към настоящия момент. Охлювът за сравнение е 14 пъти по-бърз от ТБМ, работещи в меки почви. Целта е да се победи охлювът в това състезание.

Начини за увеличаване на скоростта на ТБМ:

Увеличаване на мощността на TBM. Изходната мощност на машината може да се утрои (заедно с подходящите подобрения в охладителните системи).

Непрекъснато пробиване и изграждане. При сегашната технология за изграждане на тунели в меки почви, 50% от времето служи за реално пробиване, а останалите 50% –  за укрепване. Това е неефективно. Съществуващата технология може да бъде модифицирана, за да поддържа непрекъсната тунелна дейност.

Автоматизирате на TBM. Машините за пробиване с по-малък диаметър са автоматизирани. По-големите, в момента, изискват множество човешки оператори. Чрез се увеличава както безопасността, така и ефективността.

Електрически ТБМ. Настоящите машини масово са с дизелови двигатели. Те се заменят с електрически локомотиви.

Научноизследователска и развойна дейност.

В Съединените щати практически няма инвестиции в тунелни изследвания и разработки (и в много други форми на строителство). По този начин строителната индустрия е един от единствените сектори в икономика, която не е подобрила производителността си през последните 50 години.

Какво се случва с изкопната маса?

При типичните тунелни проекти изкопаната земна маса се транспортира до депо. Този процес е скъп, отнема време, шумен е и може да бъде опасен за околната среда. Дружеството “Boring” е разработило технологии за рециклиране на земната маса и преработването ѝ в тухли, които да се използват за изграждане на конструкции и павета.Тези тухли могат потенциално да се използват като част от самата тунелна облицовка, която обикновено е изградена от бетон. Тъй като производството на бетон представлява 4.5% от световните емисии на парникови газове, земните тухли биха намалили както въздействието върху околната среда, така и разходите за пробиване.