Home Анализи Финансова инжекция от Дубай за най-дългия подводен жп тунел в света: Финландия...

Финансова инжекция от Дубай за най-дългия подводен жп тунел в света: Финландия – Естония

Мащабен проект с много въпросителни и интерес от чуждестранни инвеститори

В края на 2018 година частната компания Finest Bay Area Development обяви, че е получила инвестиция от 100 милиона евро за етапа по планиране и придобиване на разрешителни за своя проект за изграждане на подводна железопътна връзка между Финландия и Естония. Съоръжението е замислено като най-дългия подводен жп тунел в света и трябва да свързва столиците на двете държави – Хелзинки и Талин. Казусът се радва на значително внимание във финландските и естонските медии.

Паричната инжекция е от базираната в Дубай компания ARJ Holding, специализирана във водоснабдяване, енергетика и инфраструктурни технологии. Финландският маркетолог Петер Вестербака, един от двамата съоснователи на Finest Bay Area Development, заяви на нарочна пресконференция през декември, че ангажирането на първи външен партньор е важна стъпка за проекта. “Областта Хелзинки-Талин ще бъде в бъдеще една от най-бързо развиващите се [метрополии] в Европа”, бе цитиран той от Reuters. Вестербака добави, че очаква допълнително финансиране от Азия, в частност – от Китай.

Петер Вестербака; снимка: Vesa Moilanen – Lehtikuva

Проектът, изчисляван на стойност 15-17 милиарда евро, досега е финансиран самостоятелно от Вестербака и Кустаа Валтонен – другият съосновател на Finest Bay Area Development, и бе само на идейна фаза. Целта им е да се стартират както пътническите, така и товарните услуги на приблизително 100-километровото железопътно трасе до Коледа 2024 година.

Конкуренция между частния и държавния сектор

Любипитно е, че за момента проектът на частната компания напредва независимо от т.нар. FinEst Link – проучване на възможностите за подводна железопътна връзка между двете столици, координиранo от регионалния съвет на Хелзинки (област Уусимаа).

Както Петер Вестербака, така и финландският министър на транспорта и съобщенията Ан Бернер досега са подчертавали, че не може да има два отделни проекта за железопътен тунел.

От Finest Bay Area Development заявиха, че проектът е постигнал напредък на регулаторния фронт: вече е подадено заявление за разрешително за строеж на тунела (и изкуствен остров към него) пред Естонския технически регулаторен орган, а предложение за оценка на въздействието върху околната среда ще бъде подадено във Финландия този януари. Подводният тунел бил също така условно включен в регионалния план за област Уусимаа. Компанията разполага с четири варианта за маршрута, включително FinEst Link, заяви на свой ред пред медиите юрист от представляващото я адвокатско дружество Sorainen.

Разработчиците на частната компания дори обявиха ваучери за билети за 20-минутно пътуване с влак по бъдещата жп връзка, които вече са достъпни за закупуване онлайн. Идеята е таксите за билети и товари да покрият разходите за строителство.

Визуализация по проекта; източник: Finest Bay Area Development

В началото на декември миналата година естонският министър-председател Юрий Ратас заяви, че предложеният железопътен тунел, свързващ Талин с Хелзинки, трябва да стане реалност, но е необходимо да се работи сериозно по него, за да се придвижи напред. „Смятам, че това е отличен проект” каза Ратас на правителствена пресконференция.

Много голям е интересът от частния сектор; струва ми се, че интересът на правителствата на двете страни също нараства”, продължи той, отбелязвайки, че връзките между Естония и Финландия, включително предложеният тунел, са били обсъждани от двете национални правителства на съвместно заседание по-рано през 2018 година.

Изследвания на околната среда

“Договорихме се с нашите финландски колеги, че ще напредваме с необходимите проучвания с една и съща скорост от двете страни на водата. Създадена е четиристранна координационна работна група, съставена от местните власти на двете столици и министерствата на икономическите въпроси на двете страни. Има над 50 проучвания на околната среда, които трябва да бъдат проведени. (…) Тези неща трябва да бъдат направени, преди да можем да продължим напред”, обобщи естонският премиер. „Що се отнася до въпроса може ли в бъдеще да има тунелна връзка между двете страни, ако отговорът е “да”, считам, че трябва да се работи за постигането на тази цел“, каза г-н Ратас.

Визуализация по проекта; източник: Finest Bay Area Development

Естонското финансово министерство е получило искане от FinEst Bay Area Development да започне процедури за национален пространствен план за тунела. Министерството трябва да анализира дали тунелът наистина е обект на национален пространствен план и да отговори възможно ли е неговото изпълнение в бъдеще.

В свой материал по темата агенция Reuters посочва, че десетки хиляди естонци работят в района на Хелзинки, пътувайки ежеседмично по море, а същевременно Талин е популярна туристическа дестинация за финландците. Тунел би скъсил времето за пътуване до около 20-25 минути. Понастоящем то отнема 2 часа с бърз ферибот.