Home Водещи Новини Инфраструктура на Полярния кръг: мостът Холугаланд в Норвегия

Инфраструктура на Полярния кръг: мостът Холугаланд в Норвегия

През декември 2018 г. в северната част на Норвегия бе официално открит вторият по дължина висящ мост в страната. Съоръжението, носещо звучното име Холугаланд (Hålogaland), се намира на около 220 км. навътре в Полярния кръг и  свързва пристанищния град Нарвик със село Бьерквик. То е с обща дължина 1533 м. Изграждането на моста продължи 5 години.

Снимка на моста Холугаланд: www.news.cn

Китайската компания Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) осигури металните конструкции и бе отговорна за монтажа на моста. Съоръжението допринася за значително скъсяване на разстояние по европейски път Е 06 – основното трасе по направление юг-север, преминаващо през Норвегия и западното крайбрежие на Швеция. Освен това експертите считат, че мостът Холугаланд ще подобри пътната безопасност, тъй като пренася трафика от маршрутите, характерни със своите свлачищни зони. Cowi, инженерната фирма зад впечатляващия мост, е работила по големи инфраструктурни проекти и в Обединеното кралство, включително тунелa Battersea и пресичането на долната част на р. Темза.

Съоръжението представлява затворена гредова конструкция със стоманена кутия и се простира на 1145 м, със странични участъци от 240 м и 149 м.

От страна на Нарвик, виадуктът е построен с помощта на специално проектиран подвижен кофраж с дължина почти 120 м и обем 725 тона.

Основите на моста се състоят от пет кесонa, с диаметър 10 м и 30 м под повърхността на фиорда Ромбакен.

Кесоните са конструирани чрез приплъзване, като бетонът се отлива на етапи и това става на равни интервали. За първи път Норвежката администрация за публични пътища разрешава използване на тази технология при този проект.

Kадър: www.news.cn

А-рамковите пилони са проектирани специално за допълване и вписване в естествения ландшафт и са високи 179 м. Мостът има двe основни носещи въжета с дължина 1,621 м и диаметър 47 см. Проектантският екип е избрал минималистичен подход, търсейки „камуфлажен“ дизайн на моста спрямо заобикалящата го природна среда.

Директорът по проектиране на мостове за компания “Dissing and Weitling” Пол Ове Йенсен (Poul Ove Jensen), заяви, че мостът е в хармония с пейзажа:

“Мостът е разположен в драматичен и великолепен пейзаж и по тази причина целта ни е проектиране спрямо естествената околна среда”. Йенсен допълни, че „анкерните блокове са стабилизирани в хълмовете и единствените видими части са големите бетонни конуси, в които влизат носещите метални въжета. Дори цветовете на моста са в хармония с цветовете на пейзажа.”

Кадър: newcivilengineer.com

Въпреки екстремно ниските температури, много местни хора присъстваха на откриването на моста миналия декември, преминавайки за първи път по новото съоръжение.

Вижте и атрактивно видео за процеса на изграждане на моста:

Building Giants: Arctic Mega Bridge

The Hålogaland Bridge in Narvik, Norway stretches almost 1 mile across the 980-foot-deep Rombak fjord, making it the longest suspension bridge within the Arctic Circle.

Публикувахте от How It's Made в Четвъртък, 25 януари 2018 г.

Източници: www.euronews.com; www.newcivilengineer.com; www.ecns.cn; www.btvnovinite.bg