Home Строителство GlasGrid Academy пред Катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ (УАСГ)

GlasGrid Academy пред Катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ (УАСГ)

Новост при армирането на настилки – мрежи от стъклени влакна за по-дълъг живот на пътя

На 24 янаури 2019 г. пред преподаватели, студенти и гости на Катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), София,  се проведе лекторска презентация под надслов GlasGrid Academy. На събитието бе представена иновативната технология GlasGrid за армиране на асфалтови настилки чрез стъклени влакна. Тя е разработена от ADFORS, част от френския строителен гигант Saint Gobain.

Мащаб, стабилност, развитие

Френската група Saint Gobain понастоящем е сред 100-те най-иновативни компании в света и заема лидерски позиции в сферата на строителството и благоустройството. Специфичното ноу хау, което притежава в сектора, стабилните ѝ пазарни позиции и множеството технологични иновации са атестат за устойчивото развитие на компанията. За мрежата ѝ работят над 170 хил. души в почти 1000 производствени съоръжения, намиращи се в 65 държави. Историята на корпорацията Saint-Gobain започва преди повече от 350 години във Франция с производството на стъкло. Компанията произвежда стъклени влакна от 1938 г., а през 2011 г. пуска на пазара марката ADFORS. Брандът произвежда своята продуктова гама в 12 завода в европейски и американски държави, както и в Индия.

Какво е GlasGrid и как действа

Ключов продукт за ADFORS са стъклените влакна. Те се предлагат на пазара както самостоятелно, така и в състава на други индустриални и строителни материали, произвеждани от компанията. Различните разновидности на стъклените влакна, използвани за армиране на пътните настилки, са обединени с търговското название GlasGrid. Аудиторията бе запозната подробно с производствения процес на иновативната технология. Тя ефективно противодейства на все по-интензивната експлоатация на пътната инфраструктура, водеща до бързо стареене и увреждане на пътищата.

Продуктите функционират като стопер пред развитието на пукнатините и увеличават живота на настилките с до 300 %. Стъклените нишки, от които се произвеждат решетките, са три пъти по-здрави от стоманата, а процесът на тъкането им е оптимален за структурирането и издръжливостта на влакната. Съобразен е и с високи екологични изисквания. Отличително при тези продукти е, че се произвеждат с вградена самозалепваща лента за оптимизирано поставяне.

Продуктите намират широко приложение в пътното строителство – при рехабилитирането на пътища, летищни писти, мостови съоръжения, както и при локални ремонтни дейности.

GlasGrid ефективно противодейства на влиянията, на които са изложени пътищата в наши дни вследствие многократно повишения обем на трафика. Стъклените нишки се оказват добро решение и за проблемите, които предизвикват климатично-температурните условия при поддръжката на пътя. GlasGrid Academy специално разясни как технологията предотвратява проникването на влагата и противодейства на разширението на пукнатините в асфалтовите пластове. Влакната устояват на редуващите се температурни цикли и забавят процеса на стареене на настилките. Те са ефективни при вариращи климатични условия и притежават добри показатели на издръжливост в различни географски ареали.

GlasGrid се предлага в няколко разновидности – спрямо нуждите на клиентите и акцента на функционалното им предназначение. Стъклените влакна имат три базови функции:

  • армиране на настилките
  • разпределяне на напрежението
  • бариера срещу проникването на влагата.

Някои от продуктите предлагат една функция, други съчетават две или три.

Предимствата на стъклото

Стъклените влакна се отличават с изключителна якост на опън, равняваща се на 115 kN и са подсилени с покритие от еластомерен полимер, което подобрява сцеплението с асфалта. Могат да се поставят както при гладки, така и при фрезовани повърхности и са с отлични прилепващи свойства, благодарение на специално разработеното и патентовано от ADFORS лепило. Влакната са 100 % рециклируеми. Тъй като стъклото е чуплив материал, то подлежи лесно на фрезоване, а оттам – и на последващото му влагане в нова асфалтова смес. Температурата на топене на продукта е много висока, така че при полагане на асфалта върху решетките те не се стопяват.

Сред добрите свойства на стъклото като материал е и високият модул на еластичност при минимално удължение (около 2,5 %). Доказано е, че в асфалта започват да се появяват микропукнатини още при 1 % удължение, а при стойност от 3 % материалът се разрушава. Ето защо при армиране на асфалта влагането на материали с по-ниско удължение блокира развитието на пукнатините. При армиране чрез полимерни/пластмасови продукти със стойности на удължение от 10-15 % такъв ефект на практика е непостижим.

 

По време на GlasGrid Academy бяха разяснени в детайли и техническите аспекти на полагането на решетките. Поставянето на армиращата мрежа може да е ръчно (при малки, локални участъци), както и чрез специална приставка или машина за полагане (при големи проекти). Мрежите се поставят върху почистена и суха повърхност. Нетъканият материал позволява отличното приложение на някои от разновидностите на GlasGrid при фрезовани повърхности.

Компанията-производител препоръчва дебелината на асфалтовия пласт, полаган над армиращата мрежа, да бъде минимум 40 мм. Колкото по-голяма е дълбочината на поставяне на GlasGrid, толкова по-добър е ефектът.

От финансова гледна точка използването на тази технология намалява разходите по поддръжката на настилката с до 30 %  в дългосрочен план, като инвестицията се възвръща в рамките на 3 до 5 години.

Тестовете сочат…

Saint Gobain работи с различни лаборатории в световен мащаб, за да изпита продуктите си чрез химични и механични тестове (включително 3-точков тест за умора на материала) и чрез симулации на интензивен трафик върху пътните настилки. Експертите на компанията разработват и специалния софтуерен инструмент PAVELIFE. Чрез него те прогнозират продължителността на живота на пътя, което им позволява да добият и друг статистически поглед върху приложението на продуктите.

По време на GlasGrid Academy бе представено и портфолио от изпълнени проекти, сред които и летищната база Centralia (близо до Ексетър, Онтарио – Канада). Забележително е, че нейните писти са рехабилитирани със стъклени влакна през далечната 1993 г. 25 години по-късно армировката все още действа.

Представянето бе изнесено от инж. Милан Захалка – продуктов мениджър за Европа на бранда ADFORS и GlasGrid. Инж. Захалка има практически опит и в научно-изследователския център на ADFORS в САЩ, където работи със специалния софтуер на компанията, предсказващ продължителността на живота на пътя. Презентацията приключи с оживена дискусия, а  лекторът благодари на ръководството на Катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ за поканата и съдействието за провеждането на GlasGrid Academy.