Home Анализи Оценяват изграждането на метрото в Белград на 4 млрд. евро

Оценяват изграждането на метрото в Белград на 4 млрд. евро

Карта на двете линии на бъдещото метро в Белград/
кадър - blik.rs 

Очаква се първото пътуване да бъде през 2025 година.

Софийският метрополитен – пример за сърбите

Преди няколко дни сръбското министерство на финансите оповести, че френската инженерна компания “Egis”, ангажирана с цялостното предпроектно проучване на метрото в Белград, оценява общите разходи за изгражданетото на проекта на 4 млрд. евро, информираха медии. Предварителните анализи на “Egis” сочат, че строителството на първата линия на метрото ще струва 1,8 милиарда евро, докато втората се оценява на 2,2 милиарда евро.

Бизнес порталът seenews.com припомня, че през април тази година сръбското правителство подписа споразумение за сътрудничество с китайската Power Construction Corporation (Powerchina) за проекта. Съгласно условията на споразумението Сърбия и Powerchina ще започнат съвместна работа по проектната документация, пространствените планове и модела на финансиране на строителството на метрото в Белград.

Междувременно сръбският информационен сайт “Блик” публикува интервю по темата със Станко Кàнтар, директор на държавното предприятие “Белградско метро и трамваи” (JKP “Beogradski metro i voz”) – дружество, специално създадено, за да управлява релсовия транспорт в Белград. Сръбският експерт разкрива подробности за проекта и посочва София като пример за добра цена при метростроителството без компромис в качеството.

Поместваме интервюто по-долу: 

Станко Кàнтар / кадър - blik.rs

Изграждането на метрото ще започне в Железник, първите две линии ще се пресичат на площад “Сава” и в квартал Мириево, пътят до Нов Белград ще минава през тунела под река Сава. Очаква се първото пътуване да бъде през 2025 година. Това гласи в резюме предпроектното проучване на френската “Egis”.

„Проучването приключи, ние го приехме, извършва се превод, чакаме официални документи. Вече го използваме като фон в някои презентации и разговори“ – споделя Станко Кантар.

Представяме ви 10 основни точки, които трябва да знаете за бъдещото белградско метро.

1. КАТО НАЧАЛО – ДВЕ ЛИНИИ

– Проучването на френската фирма “Egis” предвижда две линии. Първата – от Железник до квартал Мириево (с първа фаза до Панчевския мост) ще бъде с дължина 21,3 километра с 23 станции, а другата – от Мириево до предградието Земун, ще е дълга 19,2 км и ще включва 20 станции.

– Маршрутите са определени. Всички анализи показват, че най-големият трафик е от Баново Бърдо (Banovo brdo) до Мостарска петля (Mostarske petlja). Тази посока е приоритет, а към нея се добавя проекта “Белград на вода” като бъдещ най-голям генератор на пътувания. (бел. ред.: Инвестиционният проект „Белград на вода“ (“Beograd na vodi”) има амбиция да преобрази запуснат район край централната жп гара в Белград в модерен затворен комплекс).

Кадър - blik.rs

– Проучването планира ли в детайли две линии на метрото?

– Да. Една линия няма да подобри значително състоянието на обществения транспорт. Когато двете линии от метрото се пресичат, броят на пътуващите по първата линия нараства с 45 процента. А трета линия прави истинска система.

2. ПОД ИЛИ НАД ЗЕМЯТА

– Дилемата е дали метрото ще бъде “леко” или “тежко”, ще върви под земята или над нея?

– Някои биха казали “тежко”, но мисля, че е много по-добре да кажем „независимо“ метро, което означава, че няма пресичане на нивото на пътното движение. Над земята ще бъдат около 2,5 километра – казва Кантар.

3. ПРОКОП, ДА ИЛИ НЕ?

– Един от големите въпроси беше дали първата линия трябва да мине през Прокоп или не.

– Метрото трябва да стига до Прокоп, но не на този етап. Планираме концепцията за третата линия на метрото, която ще включва Вождовац, Прокоп, Славия, Площад на Републиката, които допълнително ще свържат белградските трамваи и метро, като по този начин обхващат бъдещата автобусна и жп гара в Нови Белград.

4. ТУНЕЛ ПОД САВА

– Говореше се за тунел, който да бъде под р. Сава и чрез който втората линия ще свързва стария и новия Белград.

– Тунелът е най-оптималният вариант за втората линия. Той е по-скъп, но по-функционален.

/Припомняме, че тунелът трябва да се намира някъде зад сградата на бившата главна гара./

р. Сава, Белград / кадър - blik.rs

 

5. ПРОБЛЕМИ ПРИ ИЗГРАЖДАНЕТО

– Има експерти, които твърдят, че може да има проблеми със строителството поради свлачища и подземни тунели…

– Направен е анализ на състава на почвата на участъка, в който се движи първата фаза на метрото, от Железник до Карабурма. Оказа се, че имаме различни почвени компоненти, които правят работата трудна, защото е необходима специална машина TBM, която може да работи както в камък, така и в насипи…

6. КОГА ЗАПОЧВА СТРОИТЕЛСТВОТО

– Началото на строителството бе обявено за края на следващата година.

– Метрото ще бъде поетапно. Започваме на Макишко поле и ще работим там на земята, така че е реалистично в края на 2020 г. да започне строителството. Основното не, но началото – със сигурност. Работите ще започнат в Макишко поле, защото има достатъчно място за изграждане на депото.

Кадър - Daniel Caluian/shutterstock.com

7. ПЪРВО ПЪТУВАНЕ – 2025.

– Различни са оценките колко време е необходимо, за да се премине от първоначалните работи до експлоатация на първата линия до Карабурма.

– Очакваното време е четири години и половина – слага край на съмненията Кантар.

– Кога биха могли да са готови двете линии на метрото?

– Съгласно т.нар. интелигентен план това трябва да стане до 2033 г., което не означава, че няма да бъде свършено по-рано. Всичко зависи от финансите.

8. ЦЕНИТЕ НА ТРАНСПОРТА

– Дали сегашната форма на транспортно плащане ще важи за белградското метро? Ще продължи ли ръстът на цените?

– Метрото ще бъде в транспортната система, цените на индивидуалните и абонаментните билети ще бъдат по-скъпи, но това със сигурност няма да бъде драматично увеличение.

9. КОЙ ЩЕ ГО ИЗГРАЖДА

– Мнозина се интересуват от участие в проекта за белградското метро.

– Имаме подписано писмо за разбирателство с французите. Освен даренията за предходното проучване за осъществимост и общия проект, то се отнася и до закупуването на влакове, железопътни линии, контактни мрежи, механика … Най-големият разход е строителството, а тук с китайците имаме споразумение за сътрудничество. Бихме искали да видим съвместна работа на тези две страни, за да получим най-добрия резултат.

10. СОФИЯ ЗА ПРИМЕР

– Директорът на “Белградско метро и трамваи” посети много градове с размерите на Белград, които имат развита метросистема.

– Като че ли най-много ми хареса развитието на железопътния транспорт в Испания. Също така София ме впечатли с цената. Те имат значително по-ниска цена на километър от другите, но не са спестили от качеството.

Изгражане на участък от третия метродиаметър в София

– Как реагирате на коментарите, че сте “директор на метрото, което не съществува”?

– С метрото няма как някой да ти даде готово решение. Вече привличаме хора в направата на проекти, по-късно ще участват в изграждането и поддръжката на метрото. Ще се разширяваме, обучаваме персонал, ще ги изпращаме на обучения … Не може някаква „комисия“ да изгражда метрото, за това е необходимо предприятие.

КОЙ Е СТАНКО КАНТАР?

Станко Кантар е първият човек в “Белградско метро и трамваи”. Опитен експерт в областта на пътния трафик. Работил е в гиганта „ПИМ Иван Милутинович“ (сръбско инженерностроително предприятие, изпълнявало значими водни проекти), повече от 12 години в дирекция “Движение”, където първо отговаря за движението по водата, а след това започва да развива и усъвършенства белградските жп системи.

Източник: www.blic.rs